Saturday 8 December 2012

DIY BMW E36 OBC Sensor

 7 Disember 2012


    Petang ni sambil menunggu pekerja datang untuk pasang khemah, Tangankarat pun beleklah bini kedua Tangankarat ni sikit - sikit. On jer switch kereta , ushar kat OBC ( On Board Computer), aduih ada bacaan yang tak best jer, OBC tulis Check Coolant Level.



   Rasanya tak sampai 2 hari baru isi air radiator, jadi Tangankarat terus je bukak bonet depan tu, ushar la apa yang berkenaan. Bukak jer tabung coolant tu penuh jer air lagi, nie mesti ada kena mengena dengan sensor! Jadi Tangankarat pon belek lah sampai jumpa masalah kecik yang "MENJENGKELKAN" ni.



   Dah jumpa masalahnye, sah sensor! , BMW ni kalau ada hal korang check la sensor dulu, takyah la nak pegi trus ke workshop sebab biasalah dorang ni, kalau kereta model continental ni masuk workshop terang mata dorang nak mengikis duit tuan empunya kereta tu. Pernah aircond Tangankarat ada masalah x sejuk, Jadi masa tu baru lagi beli takut lg nak usik, terus la ke Shah Alam ada kedai specialist luar kat sana. Dorang check dan bagi harga lebih kurang rm3k, perghh terangkat la kejap Tangankarat. Tangankarat x jadi buat terus jer cari kedai luar sekitar ibukota. Jadi teringat penah servis aircond dekat kampung baru belakang Petronas NGV tu. Sampai situ pakcik tu tengok la apa yang patut , dia kata ni kecik jer ni , aku pon spare la seribu lebih. Rupa2nye hose nak ke kompressor je bocor, dan korang nak tau berapa kena? RM300 jer siap topup gas sekali. Cepat je Tangankarat hulur duit hahah!. Tu yang jadi pengajaran tu


   Sambung balik bab sensor tadi, dah jumpa je masalah tu, terus Tangankarat DIY la macam biasa. Pikir macam mana socket sensor ni nak di modifiedkan.Gambar kat bawah tu korang boleh tengok socket da dah takde lagi, Tangankarat habis pikir dapat idea bila ushar2 barang yang ada dalam toolbox Tangankarat ni.Tangankarat gunakan klip wayar yang cucuk kat speaker tu kaler gold.






   Gambar kat atas dan bawah ni la socket yang patah tu, Jadi Takyah la benda kecik ni nak jadi isu kan, takyah la nak ori sangat diy kan ajer. Banyak dah barang bmw ni Tangankarat DIYkan nanti Tangankarat citerkan.




   Dapat jer klip tu, Tangankarat potong wayar sensor tu tadi, kepitkan wayar tu kat klip speaker tu, klip tu pulak Tangankarat bentukkan bulat, kat sini masalah gak sikit kena kopek bentuk asal slow2 takut patah lak klip tu. Dah siap  bentuk bulat tu Tangankarat tape kan dengan pita pembalut wayar. Siapkan kedua - dua belah wayar dan balut dengan kemas, takut touching lak nanti.


    Ada lagi cop kedai potong kat Enjin BMW Tangankarat ni, Enjin ni model 2800cc atau senang citer 328i, 3 bulan lepas pernah naik panas, jadi ambil keputusan tukar je enjin. Enjin lama tu sayang gak , tapi lupa isi air punya pasal la menggelegak enjin kat Bandar Sri Putra, Kalau nak top overhall Tangankarat tak percaya sangat dengan bengkel2 ni, komfem barang dalam enjin ni x ori dan tak betul pasang, takut feel keta ni hilang, dan lagi satu blok bmw pakai Aluminium. Kalau x betul machine shop buat lay atau skim, komfem panas balik sebab tak rata dorang buat skimming tu.Tangankarat syor kan tukar je enjin. Harga enjin BMW ni murah je.Yang selalu cakap mahal ni tokei workshop sebab up harga nak untung lebih. Jadi banyak la suh overhall sebab kos tinggi, dorang untung banyak laaa!!Tangankarat beli RM1950 jer dan upah pasang rm800. Bebetul puas hati, bayangkan la kalau pakai Wira pon convert enjin GSR 1800cc , Harga market dekat RM10k pasang belum lagi. Bukannya macam zaman Tangankarat main proton dulu. Harga dan enjin GSR dulu murah, tak pandang pon. Sibuk dengan VR4 4g63 atau Enjin Evo jer terus. Banyak gak la Tangankarat habis kat proton saga dulu.(Duit PTPTN hahah)


                              


                              

    Barang - barang ni memang sentiasa ada je mana Tangankarat pegi, tak sah kalau tak bawak takut kena apa 2 tengah jalan, tools macam ni lah banyak membantu. Akhirnya siap jugak DIY  Tangankarat kat bini kedua ni, On je enjin check kat OBC semua dah clear. Alhamdulillah, tak yah g kedai. 


Sambungan semua dah siap, kalau nak cantik lagi balut la dengan pembalut wayar kemas kemas.


   Itulah tadi cara cara nak DIY keta Tangankarat ni, memang banyak komponen enjin ni Tangankarat Diy buat sendiri mana yang boleh sebab kengkadang panas gak  kalau workshop buat kasar. Belting aircond, brake, wiring lampu, radio, fuses, dan banyak lagi la Tangankarat DIY je sendiri. Kalau yang besar tu baru g kedai. Ok la kan?


KERETA LAMA TANGANKARAT


   Kat bawah ni sumer citer lama, masa zaman baru nak naik, dari Daihatsu Charade ke Proton Saga ke Iswara ke Myvi, Honda SM4 (Honda kereta orang tua aku) Semua Tangankarat dah rasa, tapi bab Myvi tu panas sikit, kereta tu Tangankarat beli baru , tapi Tangankarat berhenti tepi jalan ngan anak bini , lebih sepuluh kali kot semua sebab wiring myvi yang pihak dorang tak boleh settle, tu yang ambil keputusan muktamad ambil BMW lama ni puas hati. 90% barang dia masih dari tahun pembuatannya tahun 97 dulu, Kompresor aircond Alhamdulillah masih yang asal. 
  
  Tapi semua ni sebab panas kat sorang member yang beli BMW e30 tahun 86 kot nama dia Najib. Masa Tangankarat beli Myvi dia boleh park kereta BMW lama Tahun 86 macam Awie pakai tu sebelah Tangankarat, perghh tergugat iman Tangankarat tengok keta dia walaupun Myvi masih bau kedai. Yang best tu member2 lain ushar keta dia, Myvi Tangankarat doarang tak usik pon , membazir je beli sportrim masa tu. Argghhhhhh!!!
                             
WCR 2844 memang legend la kat Tanagnkarat, body luar standard jer saje nak titik keta kaum yang makeup macam nak terbang.
                                 
4g63 memang kegilaan ramai kerana keganasannya, 


Ni la makeup Tangankarat, senang x kacau kat JPJ, ada disc ni!!

Belah kiri Myvi Tangankarat Kanan Nasrul nyer, yg shining tuee Tangankaratnyer lahh!!


Memang sayang baru kereta ni, tapi buat hal banyak sangat, Arghh tension, pernah tingkap x naik kuyup dalam hujan lebat. Tapi body Myvi memang tahan dari Proton jangan marah yer , tapi ni kenyataan. Tengok kancil2 lama masih ok lagi, betul tak?
                                  


   






11 comments:

  1. assalamualaikum...bmw 318i ok x yang e36..sparepart mcm mana?

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. salam bang
      saya nak amik e36 ni
      tapi saya kurang taw la pasal spare part,maintenance kereta
      boleh tk abg crite bang๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

      Delete
  3. Salam tangan karat. Kalau nk beli e36 ni ape yg patut diperhatinkan dulu sebelum membeli?

    ReplyDelete
  4. Salam tangan karat. Kete e36 saya xleh start. Bile tgk lat injektor die x keluar minyak. Kesemua 6 injektor x keluar minyak. Ape masaalah nuer yer.

    ReplyDelete
  5. Salam bng tangan karat...kat ner nk cari injection cap e36...cap tanggal time start(meletup)...cap pecah tepi...mints bntuan

    ReplyDelete
  6. As'salam..bang..saya pkai 318i.. baru2 ne ade poblem sensor enjin..benkel ckp 1bijik harge dkt 1.5k..btul ke..klu 2.dkt 2.5k..

    ReplyDelete
  7. As'salam..bang..saya pkai 318i.. baru2 ne ade poblem sensor enjin..benkel ckp 1bijik harge dkt 1.5k..btul ke..klu 2.dkt 2.5k..

    ReplyDelete
  8. Assalam bang.saya pakai bmw 3181 m40..baru2 ini engine tak mahu hidup..crank ok..minyak naik tapi engine tidak hidup.minta bantuan..t.k

    ReplyDelete
  9. Bos tangan karat nk tanya e36 sy xleh start ari tu pggil member dtg dia tukar hose ke intake tu pastu blh start pastu xleh hidup lg....dia tukar plak hose petrol sbb koyak...pastu ari ni start x mau hidup dh....member tu pening dh sy lg pening

    ReplyDelete
  10. Salam kenal, nk bertanya sikit bmw e36 328i tak boleh dihidupkan enginnya.
    Punca utama sebab semasa buka pintu kereta guna kunci. Sebelum tu lock kereta guna remote lepas itu cucuk je kunci pada lubang kunci terus kosong,,,sebab komputet box dah block,,
    Soalan: adakah cara lain maksud DIY je tampa panggil makanik,, tq

    ReplyDelete